Wstęp
Do naszego serwisu trafił dysk, z opisu klienta wynikało podejrzenie uszkodzonych głowic lub zablokowanie głowic dysku na powierzchni talerzy. Dysk przestał działać i zaczął wydawać dziwne dźwięki. Zanim trafił do nas, był u zaufanego przez klienta informatyka. Na szczęście była to kompetentna osoba, która stwierdziła, że należy udać się do specjalistów. I tak szanowna klientka trafiła do nas.
Dysk został dostarczony, w obudowie zewnętrznej Seagate Expansion Portable, w środku znaleźliśmy takiego pacjenta:
Samsung ST2000LM003
PN: HN-M201RAD/AV2
F/W: 2BE10001
Family: M9T
Diagnoza
Diagnozę zaczęliśmy od inspekcji wnętrza dysku w naszej komorze laminarnej, górna głowica była wyraźnie wykrzywiona, oprócz tego stwierdziliśmy wgniecenie w pokrywie dysku.
Dysk najprawdopodobniej upadł lub został czymś przygnieciony. Na plastikowej obudowie zewnętrznej od Seagate nie było widać śladu fizycznych uszkodzeń. Pozostało znaleźć dysk dawce części, tak się złożyło, że mamy takie dyski pod ręką. Pomyślałem, że mógłbym zrobić o tym wpis - stąd brak paru zdjęć z początku diagnozy. Z dawcy przełożyłem głowicę, podmieniłem pokrywę na wolną od wgnieceń.
Wymiana głowic
Skoro mamy pod ręką dawcę który w terminalu przedstawia się tak samo (*PAUNI_L2958*PA VID=0011 PN=000E Rev=0002) to czas zabranie się do roboty.
Czas na prace z dyskiem
Przygotowany i skręcony dysk podłączam i sprawdzam pod PC-3000 czy uda nam się go uruchomić.
Właściwe odzyskiwanie danych
Następnie tworzę Data Extractor nowe zadanie, zaczynamy od zbudowania mapy głowic.
Mapa głowic pozwala nam dokładnie określić który sektor należy do której głowicy, jest to szczególnie pomocne jeśli np. któraś z głowic niedomaga lub powierzchnia dysku jest zdegradowana, możemy wówczas pominąć problematyczne strefy i kontynuować ze sprawnymi obszarami.
Kolejną rzeczą do zrobienia to odczyt MFT (Master File Table) czyli tablica alokacji plików, można to porównać do spisu treści w książce, gdzie sektory to numery stron, a tytuły rozdziałów to informacja o pliku (informacje o rozmiarze, ścieżka dostępu, daty edycji i utworzenia pliku).
Mamy już listę folderów i plików, wszystkich danych jest łącznie 326,7 GB, po około 2 godzinach wszystkie dane są odzyskane.
Podsumowanie
Zlecenie zakończone sukcesem, pozostało skopiować odzyskane dane na nowy nośnik klienta i powiadomić klienta o rezultatach :).
To zlecenie było stosunkowo proste i przyjemne, duży plus dla pana informatyka, że nie próbował "kombinować" i nie katował dysku tylko przyznał otwarcie, że potrzebna jest fachowa pomoc.
Nie zawsze jest tak kolorowo, zdarzają się przypadki, gdzie klienci sami lub co gorsza, osoby/firmy komu powierzyli nośnik pogarszają kondycje dysku. Zazwyczaj kończy się to wyższymi kosztami dla klienta aby takie dane odzyskać, w najgorszym przypadku nie ma możliwości odzyskania danych ponieważ powierzchnia talerzy jest doszczętnie zniszczona.
Serwis Otako – Odzyskiwanie danych z dysku
Tutaj znajdziesz więcej informacji o odzyskiwaniu danych z dysku.
Posiadasz problem z swoim dyskiem i szukasz fachowej pomocy, zapraszam do kontaktu.