Do naszego serwisu trafił MacBook Pro 13″ Late 2017 z brakiem dostępu do danych.
Dysk: SSD NVMe
Marka: Slicon Power
Model: 656-0076B
Pojemność: 256 GB
Interfejs: Apple PCI-e
Dyski takie były stosowane w MacBook A1708 w różnych dostępnych pojemnościach: 128 GB, 256 GB, 512 GB, 1 TB, 2TB.
Numer części: 661-05112, 661-07586, 656-0042A, 656-0045, 656-0045A.
Wstęp
Dysk działał w laptopie, ale nagle po prostu przestał pracować poprawnie.
Brak możliwości dostępu do danych na nim zawartych.
Objawy awarii – po włączeniu macbooka ukazywało się przekreślone kółko.
Próby standardowych rozwiązań na takie problemy
Jeśli mamy pewność, że dysk jest sprawny, można korzystać z narzędzi wbudowanych w system MacOs. Jednak jak zawsze takie próby mogą okazać się odwrotne w skutkach. Jeżeli jest możliwość wykonania kopii zapasowej to w narzędziu do dysków, należy przed wszelkimi próbami taką kopię wykonać.
W tym przypadku próby dostępu do dysku przez recovery, czyli uruchomienie w trybie odzyskiwania systemu macOS, kończyły się fiaskiem. Wolumen po prostu nie był wykrywany, nie można było wykonać obrazu dysku w standardowy sposób. Nawet w opcji „target disk mode” – trybu dysku twardego, podłączony do innego maca wolumen nie był dostępny.
Dyski SSD to nie tylko SATA czy m.2 NVMe.
Coraz częściej trafiają do nas dyski z MacBooków z rocznika 2016/2017 które przestały w różnych okolicznościach pracować w normalny sposób.
Usterka pojawia się nagle, bez żadnego ostrzeżenia.
Na szczęście w wielu przypadkach możemy, pomóc!
Wykonanie kopii zapasowej
Dyski z interfejsem m.2 czy SATA są proste do podłączenia i wykonania takiej operacji.
W tym przypadku musieliśmy skorzystać z autorskiego rozwiązania adaptera Apple pci-e do m.2.
Gdy już mieliśmy bezpośredni dostęp do dysku, wykonaliśmy kopię binarną za pomocą PC-3000.
Poniżej zdjęcie ilustrujące jak wygląda taki dysk po zdjęciu pokrywy zabezpieczającej.
Odczyt obrazu
Wolumen na dysku jest zaszyfrowany w systemie plików APFS. Następnie dzięki UFS Explorer odszyfrowaliśmy dane po podaniu hasła i uzyskaliśmy dostęp do danych na dysku.
Naprawa MacBooka
Po zabezpieczeniu wszystkich plików i skopiowaniu na dysk zewnętrzny dla klienta przeszliśmy do naprawy macbooka.
Dysk SSD według testów zachowywał wszelkie parametry i nie wykazywał objawów uszkodzenia. Najprawdopodobniej był to błąd logiczny danych. Mimo to zachęcaliśmy do wymiany dysku na nowy. Klient nie chciał już inwestować w sprzęt i zdecydował o wykorzystaniu starego ponownie do instalacji masos.
Podsumowanie
Dane udało się odzyskać w pełni, jednak niestandardowe złącze utrudniło prostą operację kopii zapasowej.
Nie zawsze jednak jest tak kolorowo, dyski te nie posiadają żadnego technologicznego wsparcia w profesjonalnych rozwiązaniach data recovery.
Warto wykonywać kopie zapasowe w myśl zasady 3-2-1.