Jednego dnia cieszysz się szybką pracą laptopa, komputera, następnego dnia nie uruchamia się system. Brak dostępu do danych. Dysk przestaje być widoczny nawet w BIOS, a często przedstawia się jako SATAFIRM S11.
Objawy awarii dysku SSD z błędem SATAFIRM
- Dysk wykrywany jest z normalną nazwą, jednak wydaje się być pusty, np. nie zainicjowany, brak partycji.
- Model dysku widoczny jest jako SATAFIRM S11, PS3111, SATABURN, INIC6081SSDWP, SATAFIRM S10.
- Dysk wykrywany z inną pojemnością niż dany model. Dla przykładu dysk 512 GB widoczny jest jako 0, 8 lub 16 MB.
Błąd SATAFIRM, dlaczego tak się dzieje?
Pamięci flash w SSD posiadają ograniczoną ilość błędów, z jakimi są w stanie normalnie pracować.
Gdy błędów jest za dużo lub występują w obszarze firmware dysku (oprogramowania wewnętrznego) to dysk, nie potrafi się uruchomić.
Tym samym komunikacja z dyskiem kończy się na kontrolerze, a dostęp do danych staje się niemożliwy.
Dysk przechodzi w tryb serwisowy i dochodzi do blokady dysku.
Jakich kontrolerów dotyczy ten problem z dyskiem ssd?
Problem może dotyczyć każdego nośnika SSD opartego o kontroler z rodziny Phison PS3111,
starszych PS 3110 czy bliźniaczych kontrolerach Toshiba TC58NC1000 lub Kingston CP33238B.
W przypadku gdy dochodzi do problemu z dostępem do informacji w pamięci, przechodzi w tryb serwisowy i dochodzi do blokady dysku.
Z naszych obserwacji powoduję to między innymi:
- degradacja komórek pamięci
- uszkodzone sektory
- uszkodzone kości pamięci
Jakie modele dysków spotykamy z tym problemem?
Niezależnie od pojemności, czy jest to 120GB, 128GB, 240GB czy 480GB i więcej. Najczęściej widzimy to w modelach dysków:
- Goodram CX100,
- Goodram CX200,
- Goodram CX300,
- Goodram CX400
- GOODRAM S400U,
- Goodram IRDM,
- Goodram Iridium,
- Silicon Power S55,
- Silicon Power Slim S500,
- Silicon Power Slim S55 (PS3111),
- Silicon Power Slim S60,
- Kingston,
- Kingston A400,
- Kingston SSDNow UV300,
- Kingston SSDNow KC400,
- Kingston HyperX Savage,
- Kingston SMSM15S3,
- Plextor m6V,
- Lite-on,
- Lite-On MU3,
- Crucial V4,
- Corsair Nova,
- Corsair Force LS,
- Patriot Blaze,
- Patriot Blast,
- Patriot Spark,
- Smartbuy Ignition 2,
- Smartbuy S9M,
- Smartbuy Revival,
- Smartbuy Firestone,
- Smartbuy Ignition 4,
- Smartbuy Revival 2,
- Smartbuy S11T,
- OCZ (Toshiba) Trion 100,
- OCZ (Toshiba) Trion 150,
- Toshiba Q300,
Powyższa lista nie jest zamknięta, producenci mogą użyć kontroler PS3111 w dowolnym modelu. Objawy i przyczyny pozostają takie same.
Czy można samodzielnie naprawić dysk?
Można znaleźć w internecie amatorskie próby naprawy dysku satfirm s11 fix, jednak zawsze kończą się bezpowrotną utratą danych a sam dysk i tak wcześniej czy później będzie miał ten sam problem.
Niestety pomimo powszechności problemu, nie ma żadnych rozwiązań dostępnych od producentów dysków. Można jedynie reklamować dysk jeśli jest na gwarancji, wiąże się to jednak z utratą danych! Naprawa dysku jest zatem niemożliwa, jeśli nie zależy ci na dostępie do partycji, plików w nim zawartych, po prostu wymień dysk. Na przyszłość polecamy każdemu wykonywanie systematycznych kopii zapasowych.
Czy informatyk, serwis komputerowy może mi pomóc?
Nie istnieje żaden darmowy/płatny program ani do naprawy dysku SSD, ani do odzyskiwania danych.
Jedynie profesjonalne i drogie narzędzia do pracy z dyskami pozwalają na pracę w takich przypadkach.
Możemy odzyskać dane twoje dane z dysków SSD z błędem SATAFIRM!
Nasz serwis odzyskiwania danych posiada odpowiednie zaplecze, aby skutecznie odzyskać utracone dane. W dużym skrócie potrzebne do tego jest urządzenie PC-3000 z dodatkiem SSD, które potrafi tymczasowo naprawić oprogramowanie firmware dysku i umożliwić dostęp do danych. Nośniki SSD z takimi błędami często trafiają do naszego laboratorium, a odzyskiwanie danych z dysków SSD stawia dużo wyzwań. Warto zaufać specjalistom.
Należy podkreślić, że w przypadkach opisanych tutaj, skuteczność odzyskania danych w naszej firmie wynosi 99-100%.
Oferujemy bezpłatną wycenę i diagnozę.