Odzyskiwanie danych z dysku. Dysk Seagate z zablokowanymi głowicami na powierzchni.

Data:

Tag: Case study

Autor: Patryk Mikołap

Otrzymaliśmy dysk od sympatycznego klienta z następującym opisem:

Mam Seagate’a ST500LM000, na 99% zablokowana głowica bo dysk nie rozkręca się, ale słychać „beep beep” w równych odstępach – ponoć typowe dla tych dysków, dysk pokazuje się w BIOSie no ale po chwili wyłącza, więc w systemie co najwyżej wisi jako niezainicjowany.
RodzajDysk Twardy
ProducentSeagate
ModelST500LM000
Dane pacjenta

Podczas diagnozy rzeczywiście potwierdziliśmy przypuszczenia klienta. Dysk posiadał niepoprawnie zaparkowane głowice na powierzchni talerzy. Zespół głowic powinien trafić do strefy parkingowej, tutaj po prostu zatrzymały się na talerzu, co powoduje blokadę talerzy i uniemożliwia start dysku. W takich przypadkach dość łatwo to stwierdzić po charakterystycznych dźwiękach: „beeeep”, przerwa „beeeep” lub „pii, pii, pii, pii”. Opis dźwiękowy wydaje się śmieszny, jednak jeśli twój dysk będzie miał taki problem, od razu będziesz wiedział, że opisuje to sytuacje idealnie ;).
Jest to dość niebezpieczna sytuacja, ponieważ dysk na siłę może poruszyć talerzami i tym samym urwać głowice. Naprawa uszkodzonej głowicy dysku polega na jej wymianie, jednak jeśli dojdzie do uszkodzenia powierzchni plattera, wówczas danych nie uda się odzyskać w całości.

Przedstawiamy, jak wygląda proces „naprawy dysku„.

Klient przysłał dwa dyski, Seagate – pacjent z zablokowanymi głowicami oraz dysk WD do zgrania danych po zakończeniu operacji.

Po przyjęciu zlecenia nastał czas na diagnozę, w tym przypadku otwarcie pokrywy dysku w warunkach do tego przeznaczonych, czyli w komorze laminarnej.

Demontaż pokrywy dysku.

Przypuszczenia klienta okazały się być prawidłowe, głowice zatrzymały się na środku powierzchni talerzy. Taka sytuacja jest niebezpieczna dla danych. Głowice nie powinny mieć żadnego kontaktu z powierzchnią. W momencie uruchomienia silnika wytwarza się poduszka powietrzna ponad talerzami i głowice powinny unosić się ponad nimi.

Korzystając z dobrodziejstw zielonego światła, które pozwala na łatwe wyłapanie mikro rys, zanieczyszczeń, na pierwszy rzut oka wygląda w porządku.

Przechodzimy do odblokowania, czyli zwolnienia głowic z powierzchni talerzy. Pomocne w tej operacji są narzędzia od apextoollab.

Głowice zostały zwolnione na odpowiednie miejsce, parking ramp, czyli rampa do parkowania głowic.

Kolejnymi krokami są:

Demontaż głowic i inspekcja pod mikroskopem, w przypadku jeśli głowice posiadają, nawet minimalną kontaminację, wymagają czyszczenia lub wymiany na nowy zespół z dysku dawcy.

W tym przypadku na szczęście głowice były w dobrym stanie.

Głowice montujemy ponownie do dysku i uruchamiamy kopię sektorową w PC-3000 Data Extractor.
Dzięki temu odczytujemy tylko i wyłącznie niezbędne informacje do przywrócenia plików, dokumentów czy zdjęć na nim zawartych.

W wyniku naszych pracy odzyskano wszystkie istotne dane wraz z zachowaniem struktury w tym nazwy folderów, nazwy plików.

Jeśli szukasz profesjonalnych usług odzyskiwania danych z dysków twardych, zapraszamy do kontaktu.

Przyjmujemy zlecenia wysyłkowo oraz w naszej siedzibie w Łodzi.

Masz podobny przypadek?
Zadzwoń 533-534-538 lub

Dodaj komentarz