Na początek trochę historii o dużej wpadce producenta dysków.
Na przełomie roku 2008/2009 fora internetowe zaczęły być zalewane tematami o awariach dysków Seagate. Problem objawiał się brakiem dostępu do danych, komputer przestawał rozpoznawać/wykrywać dysk lub widoczny ale z zerową pojemnością widoczny jedynie w BIOS.
Firma Seagate wydała oświadczenie na początku 2009 roku:
Firma Seagate wydała dziś oficjalne oświadczenie, w którym uznaje wszystkie niedawne problemy z niektórymi dyskami Barracuda 7200.11. Na podstawie informacji zamieszczonych na forach firmy, Seagate Barracuda 7200.11 1 TB 3,5-calowe dyski twarde wyprodukowane w Tajlandii mają problem z oprogramowaniem sprzętowym, który powoduje uszkodzenie dysków twardych po krótkim czasie. Po trzech do pięciu miesięcy normalnej pracy te uszkodzone dyski twarde nagle zablokują się jako środek ochronny i uniemożliwi systemowi rozpoznanie dysku od tego momentu. W większości przypadków informacje nie zostaną utracone, ale napęd będzie całkowicie bezużyteczny, zmiana elektroniki napędu też niewiele pomoże. Ten problem dotyczy nie tylko modeli Barracuda 1 TB, ale także dysków Seagate 1,5 TB, 640 GB, 500 GB, 320 GB i 160 GB Barracuda 7200.11, a także niektórych modeli Maxtor i ES.2. To dość niepokojące, ale teraz firma Seagate zapewni swoim klientom zaktualizowane oprogramowanie układowe, jeśli ich dysk jest problematyczny.
18 stycznia 2009
Tyle w teorii, w rzeczywistości awaria ta ciągnie się nawet do dzisiaj czyli od 12 lat. Proszę mi wierzyć, sporo ludzi z tych dysków korzysta nadal…
Jakich dysków dotyczy usterka czarnej serii Seagate?
Producent dysku | Model | Dodatkowe informacje |
Seagate Barracuda 7200 11 lub 7200.11 | ST3500620AS, ST3500820AS, ST3500320AS, ST3750630AS, ST31000340AS, ST31500341AS, ST31000333AS, ST3640323AS, ST3640623AS, ST3320613AS, ST3320813AS, ST3160813AS, ST3750330AS | Firmware: AD14, SD15, SD16, SD17, SD18, SD19 , SD81, CC2H, DE12 (Komputery DELL), HP12 (Hewlett-Packard) |
Maxtor DiamondMax 22 | STM31000334AS, STM3640323AS, STM3320614AS, STM3160813AS, STM3500320AS, STM3750330AS, STM31000340AS (z wersją Firmware MX15) | brak |
Barracuda ES.2 SATA | Model: ST31000340NS – Part Number (P/N) 9CA158 -301, 302, 303, 501, 502, 503 (nie dotyczy wersji Firmware SN06) 9CA158-510, 511, 512 (nie dotyczy wersji SN16). Model: ST3750330NS – Part Number (P/N) 9CA156-301, 302, 303, 501, 502, 503 (nie dotyczy wersji Firmware SN06) 9CA156-510, 511, 512 (nie dotyczy wersji SN16). Model: ST3500320NS – Part Number (P/N) 9CA154-301, 302, 303, 501, 502, 503 (nie dotyczy wersji Firmware SN06) 9CA154-510, 511, 512 (nie dotyczy wersji SN16). Model: ST3250310NS – Part Number (P/N) 9CA152-301, 302, 303, 501, 502, 503 (nie dotyczy wersji Firmware SN06) 9CA152-510, 511, 512 (nie dotyczy wersji SN16). |
Czy usterkę można naprawić samemu?
Tak, można wykonać proste operacje w terminalu dysku i dysk przywróci dostęp do danych. W Internecie jest mnóstwo informacji o tym, nie polecam robić jednak tego samemu jeśli zależy nam na odzyskaniu danych – w trakcie twoich prac możesz pogorszyć stan dysku.
Większość tematów w Polsce opisywane jest jako czarna seria Seagate. Na anglojęzycznych popularniejszy jest zwrot „Seagate 7200.11 firmware bsy fix”
Czy ta usterka dotyczy mojego dysku?
W większości przypadków NIE DOTYCZY. Temat jest tak znany i opisywany na tyle, że praktycznie każdy informatyk słyszał lub nawet naprawiał dysk w taki sposób. Niestety wszystkie poradniki dostępne w Internecie dotyczą tego konkretnego problemu, nie rozwiązują każdego przypadku braku dostępu do danych…
Czy twój dysk ma dokładnie taki sam model, firmware i part number jak podany powyżej? Jeśli wszystkie odpowiedzi są na TAK, to całkiem możliwe. W innych przypadkach możesz pogorszyć sytuacje.
Inny firmware lub model? Twój dysk NIE JEST Z CZARNEJ SERII i zaprzestań kombinowania z dyskiem dla własnego dobra.
Jakiś czas temu można było wprowadzić numer seryjny swojego dysku, firmware dysku i potwierdzić u producenta, jednak minęło tyle czasu, że jest to niedostępne lub nie mogę tego znaleźć. Możliwe było skorzystać z gwarancji i odesłać dysk na naprawę.
Samodzielne próby naprawy a możliwości odzyskania danych
Niestety wielu amatorów napraw dysków pogorszyło lub uniemożliwiło odzysk danych z dysku twardego, bo myśleli, że poradnikiem do dysków 7200.11 zadziała również na 7200.12 czy nowszych konstrukcjach. Skutki są opłakane, odzysk danych jest możliwy jednak droższy. Poza usterką początkową użytkownik uszkodził translator. W skrajnych uszkodzone głowice zaczynają rysować powierzchnie i tyle z możliwości odzysku.
Jak naprawić i odzyskać dane z dysku z czarnej serii?
Prosto :) Uzyskać dostęp do terminala, przeliczyć translator i dysk będzie wykrywany ponownie. Dziś każdy profesjonalny serwis odzyskiwania danych rozwiązuję ten problem w kilka minut.
Odzysk danych, analiza przypadku dysku z czarnej serii:
Pacjent: Seagate 7200.11 ST3500320AS
Firmware: SD15
Objawy: Dysk przestał być widoczny w systemie, w BIOS z zerową pojemnością 0 GB. W terminalu komunikat LED: 0000000CC FAddr: 0024A051
Zaczynam prace, z dyskiem, podłączam do PC-3000 wraz z terminalem, izoluję połączenie silnika:
Następnie korzystam z gotowego rozwiązania w PC-3000 do przywrócenia dostępu do danych dysku. Rozwiązanie obejmuje automatyczne, zatrzymanie silnika, uruchomienie silnika, przeliczenie translatora, kopia zapasowa strefy serwisowej.
I takim sposobem mamy dostęp do danych, sprawdźmy sektor pierwszy…
I ostatni sektor:
Zmieniamy ustawienia pracy dysku aby zminimalizować stres odczytu danych
Tworzę nowe zadanie w Data Extractor, budowa mapy głowic, odczyt całej powierzchni.
Pozostało wykonać kopie odzyskanego dysku na nowy nośnik — operacja zakończona pełnym sukcesem.
Podsumowanie
Naprawa dysku jest stosunkowo prosta i łatwa do wykonania, jeśli nie czujesz się na siłach, aby rozwiązać ten problem samemu, skontaktuj się z nami.
Link do sprawdzania po numerze seryjnym czy twój dysk posiada fabryczną usterkę: https://apps1.seagate.com/downloads/request.html.
Nowszy dysk to inna rodzina i konstrukcja dysków. O ile nie mają takiego samego problemu jak wymienione tutaj w artykule, nie znaczy to, że nie ulegają awarii. Oczywiście w jaki by to dysk nie był, dane są do odzyskania w większości przypadków.
A czy z trochę nowszymi też był problem? Piszę tutaj o ST8000NM0105.